Zprávy

Řečová analytika a netradiční obuvnictví vítězí v podnikatelských soutěžích Firma roku 2021 a Živnostník roku 2021

Neděle Prosinec 12, 2021
177
Michal Hrabí a Eva Klabalová

Známe celorepublikové vítěze! IBM Firma roku 2021 se jmenuje Phonexia a zabývá se vývojem technologií pro řečovou analytiku a hlasovou biometrii. Mezi živnostníky na celorepublikové úrovni uspěla a titul MONETA Živnostník roku 2021 získává obuvnice Eva Klabalová.

Vítězná Phonexia je celosvětovým lídrem ve svém oboru
Phonexia nabízí unikátní technologii, která jako první na světě pro identifikaci mluvčího používá výhradně neuronové sítě s cílem dosáhnout nejvyšší přesnosti a rychlosti. Dokáže podle hlasu rozpoznat identitu mluvčího, jeho pohlaví, mluvený jazyk či přepsat řeč do textu. To vše v rámci jedné modulární a snadno integrovatelné platformy. Pro kontaktní centra finančních institucí nabízí špičkové řešení pro takzvanou pasivní hlasovou biometrii, jež dokáže hlas volajícího verifikovat za pouhé tři sekundy s přesností více než 92 %. Firma poskytuje služby pro kontaktní centra, finanční instituce a organizace bojující s kriminalitou ve více než šedesáti zemích. Dnes má společnost díky svým unikátním řečovým technologiím prvenství na trhu mezi svými konkurenty a má obrovský potenciál stát se jako jedna z mála českých společností globálně úspěšnou. „Firma organicky roste a může se spolehnout na znalosti největších českých a zahraničních odborníků v oblasti hlasové biometrie. Phonexia dělá z dnešního science fiction realitu zítřka,“ říká ředitel Michal Hrabí. V nejbližších letech se firma chce dostat do pozice, kdy bude preferovaným dodavatelem řečových technologií pro partnery z celého světa.

Za celosvětový úspěch firma vděčí dlouhodobé špičkové práci výzkumníků a vědců v oblasti hlasové technologie. Phonexia vznikla před patnácti lety z hlasové skupiny na brněnské Fakultě informačních technologií. S několika lidmi dodnes na některých výzkumných projektech spolupracuje. Vlastníci jsou špičkoví vědci v oblasti, a tím mohl začít vznikat software, technologie i produkt, které je společnost schopna dodat po celém světě. „Výhodou technologie identifikace mluvčího je, že je jazykově nezávislá, to znamená, že model funguje všude po světě, protože hlas je unikátní, ač se mluví jakýmkoliv jazykem,“ uvádí ředitel vítězné společnosti.

Phonexia má aktuálně šedesát zaměstnanců a výzkumu věnuje stále velkou pozornost. Vývojové oddělení tvoří asi polovinu firmy. Výzkumný tým úzce spolupracuje s Fakultou informačních technologií VUT a dalšími vysokými školami. Spolupracuje také s předním světovým výzkumníkem Niko Brummerem. „Jde hodně o přesnost a rychlost autentizace, což je důležité v komerčním sektoru i v kriminalistice. Když spolu budeme mluvit čtyři sekundy, tak už je dobré s větší jistotou vědět, jestli jsem to já nebo ne. Třeba v call centru je důležité vědět, jestli volá někdo, kdo mě třeba chtěl podvést,“ dodává Michal Hrabí.

„Každá úspěšná firma potřebuje jak kvalitní zaměstnance, tak i bezvadné a inovativní technologie. Máte-li jedno nebo druhé, můžete se vám nějaký čas dařit, ale z dlouhodobého pohledu bude vaše konkurenceschopnost neudržitelná. Jednoduše to neustojíte. Samozřejmě se může stát, že nakrátko vás technologie dostanou na špičku, ale pokud nebudete mít stabilní oporu v zaměstnancích, jste v ohrožení z pohledu dalšího vývoje. Ze svého okolí znám několik příběhů firem, kterým se přestalo dařit právě proto, že z nich odešli klíčoví lidé, nebo je převálcovala konkurence, protože zapomněly inovovat. Technologie vám dají nejednou náskok jedné generace vývoje, když jej však získáte, musíte jej naplno využít a nadále inovovat. Jen tak se dokážete dlouhodobě prosadit na trhu a budete určovat trendy, kterým se ostatní budou přizpůsobovat. Pokud ten potenciál nevyužijete, konkurence vás stejně většinou dohoní, a pokud nebudete mít kvalitní zaměstnance, dostane se daleko před vás,“ říká generální ředitelka společnosti IBM Česká republika Zuzana Kocmaníková.

Stříbro bere jablonecká společnost EcoGlass, která vyrábí skleněné komponenty pro osvětlovací aplikace pro automobilový průmysl, letištní osvětlení ranvejí, pouliční osvětlení nebo pro solární energetiku. Postupem času se z čistě vývojové společnosti stala i výrobní. Jejich čočky končí v Rolls-Royce, Bentley, Porsche nebo Tesle. „Největším úspěchem je, že je společnost na trhu tolik let navzdory měnícím se trendům a střídání ekonomicky více a méně úspěšných let,“ říká zakladatel společnosti Jiří Kočárek, který studoval sklo na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. EcoGlass je v současné době na trhu již třicet let a má přes padesát zaměstnanců. Od konkurence ji nejvíce odlišuje rychlost technické podpory a rychlost interního vývoje technických řešení. Obdobných výrob na světě mnoho není, jedna je v Německu, jedna ve Velké Británii a Jižní Koreji. Proto také dodává skutečně na světové trhy. Pokud má klienty v České republice, tak jsou to stejně nadnárodní zahraniční firmy.

Na celorepublikově třetí příčce se umístila firma Varistar. „Naše služba se snaží skloubit sběr, zpracování a využití dat a informačních technologií v zemědělství, aby naši klienti v oblasti rostlinné výroby významně zvýšili efektivitu svého podnikání při markantním snížení ekologické zátěže a výrazném zvýšení jejich zisku,“ říká spoluzakladatel společnosti Varistar Jan Semrád. Systém využívá velké množství historických i aktuálních dat, spektrální satelitní snímky, půdní rozbory, informace o bonitě půdy, reliéfu pole a pohybu vody v půdě, ze kterých zpracovává velmi přesné mapy jednotlivých polí. Díky přesnému popisu každé části pole je pak možné určit optimální dávku hnojiv či osiv pro každou z těchto částí. Základním stavebním kamenem je jednoduchost pro klienty, která eliminuje potřebu investic, získávání nového know-how či personálu. Motivací bylo uspět a přinést do poměrně rigidního oboru zemědělství nové myšlenky, které zvýší efektivitu průmyslové rostlinné výroby a zároveň sníží často velmi kritizovaný ekologický dopad na přírodu a společnost. V současné době firma obsluhuje přes devadesát velkých zemědělských podniků a expanduje do zahraničí.

Vítěznou živnostnicí je obuvnice Eva Klabalová
„Měla jsem v továrně štěstí na skvělé lidi, kteří mi velmi pomohli. Výsledkem jsou tenisky vyráběné lokálně ve Zlíně, s pomocí existujícího strojního vybavení, ze zbytkových a odpadních materiálů,“ říká Eva Klabalová. Sama studovala design a technologii obuvi nejen v České republice, ale také v zahraničí. Své zkušenosti ze zahraniční pracovní praxe využívá v lokálním měřítku v tuzemsku. S cílem zlepšit obuvnický průmysl, zefektivnit zajeté výrobní postupy, zlepšit ekonomickou situaci v regionu a udržet zde kvalifikované pracovníky. Současným cílem je vyrábět udržitelně takové produkty, aby jejich výroba měla minimální dopad na životní prostředí a minimalizovala se uhlíková stopa. Díky inovativní technologii zpracování je každá teniska barevným unikátem. Proto si je zákazník zcela jist, že má na nohou originál, který nemá nikdo jiný.

„Já stojím za značkou Kave Footwear. Tenisky jsou vyráběny v limitovaných kolekcích a jakmile se vyprodají, tak už nejsou nikdy ty stejné vyrobeny. Většinou je to zhruba sto párů a díky speciální technologii výroby je každá z tenisek vždy originál, protože tenisky jsou vyráběné z odpadních a zbytkových materiálů,“ říká vítězná živnostnice. Jedná se o odpadní kousky gumy, které jsou míchané do sebe. Každý pár je číslovaný, tak jako grafické tisky 1/100, 2/100 a tak dále. Tenisky jsou vyráběny nejenom ze zbytkové gumy, ale také z materiálu, jako je kávový lógr, který odebírá od místní kavárny a pražírny. Kávový lógr se suší, poté se míchá s kaučukem a lisuje. V každé tenisce je zhruba jeden shot espressa.

Za minulý rok prodala zhruba tři tisíce párů tenisek. Množství závisí vždy na tom, kolik je zrovna k dispozici materiálu. Protože i pokud jde o svršky, tak jsou vyráběny z takzvaných ležákových položek, to jsou materiály, které jsou ve skladech, je to metráž, která zbyde. Prodává po celé České republice, ale spoustu tenisek posílá i do zahraničí, není výjimkou, že balíky odcházejí do Kanady, do Austrálie a klidně i na Nový Zéland. Spouštět bude také pilotní prodej ve Spojených státech. „Momentálně pracujeme na nových kolekcích a taková největší spolupráce je teď s Ondřejem Konupčíkem, což je jeden z našich nejvýznamnějších tatérů. Když chcete jeho tetování, tak čekáte až pět let. A já jsem se rozhodla právě s Ondřejem spojit a tetování grafickou metodou přenést na látku, abychom dali možnost lidem mít ten pocit umění hned a nečekat pět let,“ dodává Eva Klabalová.

„Jsem velmi rád, že české řemeslo se umístilo na té nejvyšší příčce. Paní Klabalová skloubila tradici Zlínského kraje se svou živností. Obuvnictví je stále výkladní skříní nejen Zlínského kraje, ale i celé naší republiky. Vždy mě velice zajímá, jak dlouho daný finalista podniká, jaká byla jeho profesní cesta, co ho přivedlo k podnikání a případně i to, zda je jeho podnikání zakořeněné v rodinné tradici. A v tomto případě jsem šťastný, že vyhrává tradiční české obuvnictví, které si svůj věhlas určitě opět získá i v zahraničí,“ říká ředitel sekce pro živnostníky a drobné podnikatele MONETA Money Bank Marek Dvořák.

Na druhé místo mezi živnostníky se probojoval Radovan Sochor. Do devatenácti let působil v rodinném byznysu, kde vypomáhal v restauraci a v hotelu. Dva roky pracoval jako HR manažer pro catering. V roce 2013 sbíral zkušenosti ve Spojených státech amerických v oboru gastronomie a hotelnictví. V současnosti má na starost gastronomickou sekci rodinné živnosti. Založil catering, který je aktuálně výhradním dodavatelem cateringu FC Viktoria Plzeň a TV Prima, převzal vedení dvou restaurací, které patří do rodinného franchisingového řetězce. Před třemi lety otevřel pivovar v Nepomuku a rozjel projekt pojízdné prodejny. „V rámci pivovaru experimentujeme i s pivními speciály, vyrábíme čokoládové, jahodové nebo citronové pivo. Ke každému projektu tedy přistupujeme individuálně a chceme, aby byl unikátní a v něčem odlišný,“ říká Radovan Sochor. Baví ho tvořit něco, co je pro zákazníka nové, netradiční a neodolatelné.

Bronz získává Jiřina Podhorná. „Moje živnost nazvaná symbolicky Naděje vznikla z toho důvodu, aby lidem dávala naději. Chtěla jsem totiž, aby bylinné tinktury pomáhaly udržovat zdraví a také působily jako prevence při udržování zdravého organismu,“ říká Jarmila Podhorná. Jako první v republice začala vyrábět gemmoterapeutika, což jsou výtažky z pupenů a zárodečných částí rostlin, které organismus zároveň regenerují. Pro snadnější získání pupenů vybudovala zahradu, která je takovým světovým unikátem. Jako doplněk pro pomoc organismu při potížích jsou na vnější použití vhodné masti, oleje a tinktury. Od konkurence se liší tím, že seznamuje lidi s možností využití přírodních prostředků k udržení zdraví. Výrobky dodává do velkoobchodů, lékáren, prodejen léčivých rostlin, a hlavně přímo zákazníkům, kterým často sestavuje kúry na jejich aktuální problémy.

Srdcařem roku je cukrář Dominik Mervart
Již druhým rokem je vyhlašována kategorie MONETA Živnostník roku Srdcař, která oceňuje mezi živnostníky toho z nich, který překonal v podnikání problémy nebo nejrůznější nástrahy, a přeci to nevzdal a pracuje dál. K cukrařině to Dominika Mervarta táhlo odmala. Ve dvanácti letech začal péct a rozhodl se, že bude cukrářem a následně se jím i vyučil. Po cukrařině vystudoval mikrobiologii a chemii zakončenou maturitou na potravinářské škole, aby řemeslu dokázal více porozumět. Pak už mu nic nebránilo vrhnout se na to, co ho baví a začít podnikat. Našel kavárnu, která začala odebírat jeho dezerty a pronajal si kuchyň. „První rok byl náročný. Neměl jsem úspory, ani stálé zákazníky. Byl to krok do neznáma, ale měl jsem před sebou sen, který jsem si chtěl splnit,“ říká Dominik Mervart. Před dvěma lety otevřel první kavárnu, která vzbudila rozruch a stala se oblíbenou. Začal dovážet dorty do kaváren, restaurací a špičkových hotelů a stal se jedním z největších výrobců v kraji. Nyní má padesát zákazníků, kterým dováží. Přesně na rok a den otevřel kavárnu s příznačným jménem “Moje druhá”, kde nabízí i slané výrobky. Na příští rok plánuje novou výrobnu. Za největší úspěch považuje to, že může každý den ráno vstát a jít dělat to, co ho baví.

„Máme za sebou téměř dva roky života s covidem a podnikatelé, kteří se dokázali této situaci postavit čelem, ustát jí a v mnohých případech ji dokonce využít jako příležitost k růstu, jsou pro nás skuteční hrdinové. Jsou to lidé, kteří se občas museli porvat s nepřízní osudu, kteří to ale nevzdali, vstali a šli dál. A právě jim je tato kategorie věnována,“ říká ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank Zuzana Filipová.

České stříbro 2021 patří společnosti Wikov Industry
Kategorie České stříbro vyjadřuje podporu těm firmám, jejichž majitelé zdejšímu prostředí důvěřují, odvádějí zde veškeré daně a v zahraničí šíří dobré jméno českého podnikání. Společnost Wikov Industry, vlastněná pravnukem zakladatele Martinem Wichterlem, působí ve strojírenství více než 130 let. Přes 100 let je tradičním výrobcem ozubených kol a mechanických převodovek. Po druhé světové válce byla společnost znárodněna a přejmenována na Agrozet, později na Agrostroj Prostějov. Značku Wikov vzkřísil v roce 2004 Martin Wichterle, kdy nově zakoupené firmy ČKD Hronov a Škoda Gear z Plzně přejmenoval na Wikov MGI a Wikov Gear. V dnešních dnech patří do strojírenské skupiny Wikov Industry také Wikov Sázavan (dříve Strojírny Sázavan) ze Zruče nad Sázavou, konstruktérská kancelář Orbital2, společnost Detail CZ ze Žirovnice a Jemnice vyrábějící díly pro nákladní automobily, německá Gmeinder Getriebe Gruppe zabývající se výrobou a servisem převodovek pro kolejová vozidla a v neposlední řadě montážní závod Wikov-RS v ruském Tveru. Všechny výše zmíněné firmy se zabývají strojírenskou výrobou. Wikov Industry zaměstnává přes 1000 lidí, tržby se pohybují na úrovni 120 milionů dolarů.

IBM Firma roku 2021
1. místo Phonexia s.r.o. – vývoj technologií pro řečovou analytiku a hlasovou biometrii (Brno)
2. místo EcoGlass, a.s. – výroba optického skla (Jablonec nad Nisou)
3. místo Varistar, s. r. o. – informační technologie v zemědělství (Řitka)
MONETA Živnostník roku 2021
1. místo Eva Klabalová – obuvnice (Holešov)
2. místo Radovan Sochor – gastro a ubytovací služby, zemědělství (Čížkov)
3. místo Jarmila Podhorná – výroba bylinných prostředků (Brodek u Konice)
MONETA Živnostník roku Srdcař 2021
Dominik Mervart – výroba dortů a dezertů (Zaloňov)
České stříbro 2021
Wikov Industry a.s. – výroba ozubených kol a mechanických převodovek (Praha)

Vyhlašovatelem soutěží je deník Hospodářské noviny vydavatelství Economia. Titulárním partnerem soutěže Živnostník roku je MONETA Money Bank. Titulárním partnerem soutěže Firma roku je IBM Česká republika. Hlavním partnerem soutěží Firma roku a Živnostník roku je Stavební skupina Eurovia CS. Partnerem soutěží je společnost EPSON. Partnerem krajských kol soutěží je Skupina ÚJV. Záštitu a odborný dohled zajišťuje Hospodářská komora ČR. Mediálním partnerem soutěží je Česká televize. Záštitu projektu dále poskytli hejtmanky a hejtmani krajů ČR. Zpracovatelem je analytická agentura Datank. Pořadatelem soutěží je agentura Communa.

tisková zpráva

Štítky: