Kultura

Dobrý start zakládá v Kyjově Montessori základní školu

Pondělí Únor 17, 2020
127

Kyjov – Základní škola Montessori Kyjov získala podporu města, Jihomoravského kraje i nezbytnou akreditaci ministerstva školství. Nyní jedná o vhodných prostorách v blízkosti centra města, kde by škola měla od září 2020 začít fungovat.

Spoluzakladatelka školy pedagožka Radka Kůrová spolu s Kateřinou Justrovou uspořádaly přednášku pro rodiče a zájemce
o Montessori výuku. „Pomoz mi, abych to dokázal sám,“ je hlavním mottem alternativního výchovně vzdělávacího programu, který na počátku dvacátého století vytvořila a uvedla do praxe lékařka a pedagožka italského původu Marie Montessori. „Marie Montessori byla velmi inspirativní osobnost,“ přibližuje devětatřicetiletá učitelka Radka Kůrová. „Tato
žena si na konci devatenáctého století prosadila své studium na lékařské fakultě a jak se dovídáme z jejího životopisu, musela překonat celou řadu praktických překážek ve světě, který se ženou v té době nepočítal.“ V roce 1907 Maria Montessori otevřela Dům dětí, školku pro padesát dětí od tří do šesti let. „Montessori přístup a metody jsou dnes rozpracovány a dají
se aplikovat i u dětí ještě mladších, v podstatě od kojeneckého věku,“
informuje Kůrová.

„Dítě je přirozeně zvídavé a tvořivé. Montessori přístup využívá vnitřní motivace dítěte a staví na ní více než na pochvalách zvenčí. Výuka probíhá bez stresu a tlaku na psychiku dítěte.“ Velmi důležité jsou pomůcky a prostředí, ve kterém se děti učí. Jde o to, aby v době, kdy jedinec vnitřně dozraje pro určitou činnost, měl po ruce vhodný stimul. Ve třídě jsou takzvané koutky, police s různými předměty a sofistikovanými učebními pomůckami. Názornost a praxe je jedním z důležitých principů výuky. „Předběžně počítáme, že ve třídě bude maximálně dvanáct dětí, například od první do třetí třídy. Tento model „malotřídky“ se osvědčil, starší děti mohou „vyučovat“ mladší, a tím se sami učí. Rozvíjí se spolupráce,“ přibližuje Kůrová systém výuky, kde učitel je chápán jako průvodce dítěte.

Školné bude činit 3 500 korun za měsíc. V Kyjově dosud není předškolní zařízení montessori typu, a tak si děti na nový samostatný přístup budou ve škole zvykat. Prozatím se očekává otevření prvního stupně, od první do páté třídy, ale akreditaci škola získala i pro druhý stupeň. Děti budou pracovat v časových a tematických blocích. Dopolední bude trvat asi tři hodiny, aby nebyly z práce a soustředění vytrhovány zvukem školního zvonku.

„Když jsem pomáhala v Montessori škole a pedagožka uprostřed výuky odešla, obávala jsem se, jaké to bude mít následky. Ale děti byly tak zabrané do svých činností, že si odchodu učitelky ani nevšimly,“ sděluje svou zkušenost Kateřina Justrová. Domácí úkoly zde dostávají v mnohem menší míře než na běžných školách. „Například zjistit data narozenin členů rodiny mi připadá jako smysluplný domácí úkol,“ dodává Kůrová.
Pro rodiče a veřejnost se budou konat setkání o montessori přístupu každý poslední čtvrtek v měsíci v budově Quatro naproti parku. Rodiče kromě informací v případě zájmu obdrží také předběžné přihlášky pro své děti do nové Montessori ZŠ v Kyjově.

Montessori školky a školy dnes fungují po celém světě, u nás jsou hlavně ve velkých městech, v Praze, v Brně nebo ve Zlíně. Ve Svatobořicích-Mistříně v září 2019 zahájila činnost Montessori školka. Spolek Dobrý start založila skupinka rodičů – MDDr. Olga Petrová, Eva Judasová a Ing. Šárka Vrajová z Kyjova a Mgr. Radka Kůrová z Vlkoše, kteří si přejí pro své děti výuku podle Marie Montessori na základní škole. Olga Petrová pracuje jako zubní lékařka v Kyjově. Trend navracení se mladých obyvatel zpátky do města a celkové zlepšování atmosféry a možností života v Kyjově ji velmi těší a ráda by k němu přispěla.

Eva Judasová, absolventka Obchodní akademie, má praxi s vedením zaměstnanců, vášeň pro ekologii a udržitelný životní styl. Šárka Vrajová se po 14 letech života v Austrálii rozhodla vrátit do rodného města a přináší osobní zkušenost s Montessori školou, které její děti navštěvují. Projekt vzniku Montessori školy v Kyjově podporuje i vedení Caboolture Montessori School v Austrálii, které nabídlo poradenství a poskytnutí know how v oblasti řízení a vedení školy. Radka Kůrová vystudovala pedagogiku a absolvovala kurzy Montessori průvodce.

Zajímá se o inovativní přístupy a sleduje vývoj škol, které používají metody
vstřícné k současným psychologickým, pedagogickým a fyziologickým poznatkům. Alternativní školy jsou v okolí Kyjova dvě – v Hodoníně škola Na Pohodu a v Ostrožské Nové Vsi škola Na Dědině. Působí také Svobodná slovácká škola v Hostějově ve Zlínském kraji. Tyto školy ale nejsou zaměřeny konkrétně na montessori vzdělávací metodu.
(bum)